FAQ

Info voor nieuwe invallers

Ik heb nog geen werkervaring, mag ik reageren?

Wanneer je nieuw bij ons bent, kun je op alle opdrachten die voor jou goed uitkomen qua data en afstand reageren. Wanneer je opteert, versturen wij je profiel naar de huisartsenpraktijk. Deze krijgen dan te zien dat jij onervaren bent en dus nog ingewerkt moet worden.

– Ben je doktersassistent in opleiding, dan kan je reageren wanneer je al een stageperiode hebt gehad bij een huisartspraktijk.
– Ben je student geneeskunde dan kan je reageren op werk bij huisartspraktijken wanneer je in het 2e jaar van je bachelor zit.

Wat houdt het werken via HuisartsenHulp in?

Bij HuisartsenHulp zorgen we ervoor dat alle tekorten in Huisartsenpraktijken worden opgevuld. Dat wil zeggen dat wij werk hebben voor waarnemend huisartsen, praktijkondersteuners (somatiek), doktersassistenten en geneeskundestudenten. Geneeskundestudenten kunnen werken als doktersassistent. Er wordt dan verwacht dat je de telefonische triage kan doen. Jij bent het eerste aanspreekpunt voor patiënten en bepaalt de urgentie van de klacht. Naast telefonische triage hebben doktersassistenten ook een eigen spreekuur voor bijvoorbeeld bloeddrukmeting, het geven van injecties en wondbehandeling. Hier kun je bij ondersteunen.

Hoe werkt het met inwerken?

Wanneer jij door een huisarts geaccepteerd wordt, en je hebt nog geen ervaring met invallen of bijvoorbeeld het computersysteem/HIS (HuisartsInformatieSysteem) waarmee zij werken, kan je worden ingewerkt. Op het moment dat jij geaccepteerd bent, dien jij contact op te nemen om dit inwerkmoment in te plannen. In de bevestigingsmail vind je de contactgegevens van de praktijk. Het inwerken vindt meestal een aantal dagen voor je eerste opdracht, of op de dag zelf plaats. De inwerkuren krijg jij vergoed (tot maximaal 4 uur). Mocht je langer willen inwerken overleg dit dan met ons.

Kan ik vanuit verschillende adressen werken?

Nee, je kan maar 1 adres opgeven op je profiel. Aan de hand van dit adres zul je berichtjes ontvangen over opdrachten die bij jou in de buurt zijn. Heb je bijvoorbeeld ook een slaapplaats aan de andere kant van het land dan kan je wel zelf zoeken naar alle opdrachten die in Nederland worden aangeboden

Ik woon (tijdelijk) in Nederland, kan ik ook voor HuisartsenHulp werken?

Om te kunnen werken voor HuisartsenHulp dien jij te beschikken over een BSN, een Nederlandse Zorgverzekering en een Nederlandse bankrekening. Als je hier niet over beschikt dan kan je niet werken via HuisartsenHulp

Kan ik ook in de avonduren of in het weekend werken?

Wanneer je, bijvoorbeeld vanwege coschappen, liever in avonden of weekenden werkt, kan dit bij ons op de Huisartsenpost of in de VVT (Verpleging, Verzorging en Thuiszorg) sector. Bij de Huisartsenpost kun je werken als je voor langere tijd (liefst minimaal een jaar), twee diensten per maand kan werken. In de VVT-sector worden per instelling afspraken gemaakt over de beschikbaarheid.

Help! Ik krijg (té) veel berichtjes van HuisartsenHulp

Op de pagina ‘communicatievoorkeuren’ kan je precies aangeven hoe je door ons op de hoogte gehouden wordt over het aanbod van werk. Let op: E-mailberichtjes m.b.t. urgente opdrachten, sms-berichtjes, whatsapp berichtjes, telefoontjes en pushberichtjes van de mobiele APP ontvang je op altijd op basis van jouw beschikbaarheid. Wil je alleen een berichtje ontvangen voor dagen dat je echt beschikbaar bent om te werken? Zorg dan dat jouw beschikbaarheid actueel in jouw agenda op HuisartsenHulp staat. Dit kan je ook aanpassen in onze APP.

Kan ik ook als ZZP-er werken?

Dat kan! Het is wel belangrijk om vooraf jouw uurtarief met ons te bespreken voodat je reageert op opdrachten. Neem hiervoor contact met ons op via 020-2621020. Als je via ons hebt gewerkt dien je jouw factuur naar HuisartsenHulp te sturen. Je ontvangt bij jouw eerste boeking ook een informatiebestand waar je terug kan vinden waar jouw factuur aan moet voldoen om in behandeling genomen te worden.

Wat zijn Esculaapjes?

Door te werken via HuisartsenHulp kun je Esculaapjes verdienen die aan het einde van het jaar te verzilveren zijn voor een waardebon. 1 Esculaapje = 1 Euro waard!

Je kan op verschillende manieren Esculaapjes verdienen:
Door in een kalenderjaar een minimum van 25 dagen te werken. Op jouw dashboard vind je terug hoeveel dagen je nog moet werken hiervoor.
Door ingepland te worden voor opdrachten waar Esculaapjes aan gekoppeld zijn, bij het opteren bij een opdracht zie je of er met een opdracht Esculaapjes te verdienen zijn. Afhankelijk van de opdracht kan je 5 tot 20 Esculaapjes per werkdag verdienen.

In de volgende gevallen worden Esculaapjes afgetrokken van jouw saldo. Als je je te vaak afmeldt dan kan je ook een negatief saldo opbouwen wat lastiger weg te werken is.
Als je een opdracht afzegt: -25 Esculaapjes
Als je je ziekmeldt: -25 Esculaapjes
Als je niet komt opdagen bij een opdracht: -75 Esculaapjes

Aan het einde van het kalenderjaar kunnen de Esculaapjes verzilverd worden. Als je een minimum saldo van 10 Esculaapjes hebt dan krijg je een waardebon ter waarde van jouw Esculaapjes saldo in euro’s per e-mail toegestuurd en begin je in het nieuwe jaar met 0 Esculaapjes.

Als je niet genoeg Esculaapjes hebt om te verzilveren dat neem je jouw saldo mee naar het volgende jaar.

Beschikbaarheid & opteren

Hoe geef ik mijn beschikbaarheid door?

Onderaan je profiel op www.huisartsenhulp.nl staat een beschikbaarheidsschema. Hierin kun je dagen en dagdelen groen (= beschikbaar) en rood (= niet beschikbaar) maken. Met groen geef je aan dat je die dag beschikbaar bent en dat we jou, ook last minute, mogen benaderen voor opdrachten voor die dag. Met rood geef je aan dat je niet beschikbaar bent.

Als je langdurig (niet) beschikbaar bent dan kan je dit makkelijk doorgeven door op de knop ‘maak een weekrooster’ aan te drukken. Je kan dan makkelijk voor een geselecteerde periode de dagen opgeven waarop je wel of niet beschikbaar bent

Je kan dit ook aanpassen in de HuisartsenHulp APP.

Let op: jouw beschikbaarheid bepaalt ook of wij jou benaderen via e-mail, telefoon, sms of whatsapp voor openstaande opdrachten. Als jij ervoor zorgt dat jouw beschikbaarheid actueel is dan zullen wij jou ook niet benaderen om te gaan werken op dagen dat jij niet beschikbaar bent.

Vind je dat je alsnog teveel berichtjes krijgt, pas dit dan aan onder ‘communicatievoorkeuren’ onder jouw profiel op HuisartsenHulp.nl

Wat gebeurt er als ik heb geopteerd?

Als je opteert dan sta je in ons systeem klaar om aan de slag te gaan. Je zal worden voorgesteld bij de huisartspraktijk als kandidaat en zodra wij van de praktijk horen of het door kan gaan ontvangen je een bevestiging van je inzet of een annulering van je optatie. Als je hebt geopteerd maar je bent niet meer beschikbaar om te werken haal dan zsm jouw optatie weer weg anders kan het voorkomen dat je wordt ingepland terwijl je niet meer beschikbaar bent. Je kan dit doen door opnieuw naar de opdracht te gaan waar je op hebt geopteerd en je optaties weg te halen of vanuit ‘mijn agenda’.

Kan ik op meerdere opdrachten tegelijk opteren die vallen op dezelfde dag?

Ja dit kan, wij houden er bij de planning rekening mee dat je wordt ingepland voor de opdracht die het beste bij jouw beschikbaarheid past.

Kan ik ook voor losse dagen opteren?

Ja dat kan! Vaak is het ook nuttig voor een huisarts om jou voor losse dagen in te huren terwijl er een veel grotere opdracht openstaat. Opteer dus altijd voor opdrachten die voor jou interessant zijn. Wel kan het zo zijn dat de kans lager is dat je wordt ingepland, zodra het duidelijk is of je voor een opdracht geboekt gaat worden (of niet) ontvang je hier direct bericht van ons van.

Declaratie & Uitbetaling

Wat ga ik verdienen?

Iedereen die op uitzendbasis werkt wordt ingeschaald in de CAO Huisartsenzorg op de functie en het aantal jaar werkervaring. Studenten geneeskunde die gaan werken als doktersassistent of junior-triagist worden ingeschaald als ‘starter’ in de bijbehorende schaal. Het bruto uurtarief dat hierbij hoort is €12,56 (excl reiskosten en 18,4% reserveringen). Bij de uitbetaling worden ook de reserveringen direct uitbetaald. De reserveringen bestaan o.a. uit de opbouw van kort verlof en vakantie-uren

Wat moet ik doen om uitbetaald te worden als uitzendkracht?

Voordat jouw eerste werkdag wordt geboekt ontvang je een e-mail met daarin informatie over hoe je je kan aanmelden bij onze backoffice. Hier geef je o.a. aan wat jouw bankrekeningnummer is, of je loonheffingskorting wil ontvangen en zal je ook je contract digitaal kunnen inzien en ondertekenen. Het is belangrijk dat je de stappen doorloopt om je bij onze backoffice aan te melden op dezelfde dag als je dit e-mailtje ontvangt!

Ik werk als uitzendkracht, wanneer word in uitbetaald?

HuisartsenHulp geeft iedere 1e van de maand de tot dan toe gedeclareerde uren door aan de backoffice om uit te betalen. Zorg er dus voor dat al jouw werkdagen gedeclareerd zijn! Zodra je jouw werkbriefje digitaal ontvangt dien je die nog 1x goed te keuren, zodra je dit hebt gedaan heb je het geld binnen 2 werkdagen op jouw rekening staan?

Kan ik ook parkeerkosten declareren?

Niet zonder overleg, parkeerkosten zijn in de meeste steden kostbaar voor praktijken om te betalen. Wil jij met de auto naar een praktijk toe, overleg dan altijd eerst met onze intercedenten of de praktijk deze kosten wil dragen

Ik heb een dag gewerkt die niet in de planning staat

Dat is geen probleem, via ‘mijn huisartsenhulp’ (website) -> extra uren declareren kan je zelf met terugwerkende kracht dagen toevoegen die je hebt gewerkt bij praktijken waar jij al bekend bent!

Ziek- & Afmelding

Ik ben ziek! Hoe meld ik mij af?

Als je staat ingepland om te werken maar je bent ziek of je voelt je ziek worden dan is het belangrijk dat je dit zo snel mogelijk aan ons doorgeeft.

Het doorgeven van een ziekmelding dient ALTIJD telefonisch te gebeuren via 020-2621020. Hiervoor zijn wij ook ’s avonds (van 18u-00u), ’s ochtends (vanaf 7u) en in het weekend (van 12u-00u) te bereiken.

Voel je je ziek worden, kijk het niet aan maar laat het ons DIRECT weten. Op die manier hebben wij nog tijd om een vervanger voor jou te zoeken.

Als je je hebt ziekgemeld spreken wij af wanneer wij weer contact hebben. Als je nog meer dagen staat ingepland dan is het belangrijk dat JIJ ons op de hoogte houdt of je weer beter genoeg bent om je geplande werk door te kunnen laten gaan. Als je nog te ziek bent om te werken dan moeten wij dit zsm weten om op zoek te gaan naar een vervanger voor jou.

Ik kan (toch) niet werken

In principe gaan wij er vanuit dat opdrachten waar je zelf op hebt geopteerd en die geboekt zijn gewoon door kunnen gaan. De praktijk die jou inhuurt rekent op jouw inzet. Mocht er toch een dringende reden zijn waarom je niet kan werken neem dan ZSM telefonisch contact met ons op via 020-2621020. Hiervoor zijn wij ook ’s avonds (van 18u-00u), ’s ochtends (vanaf 7u) en in het weekend (van 12u-00u) te bereiken.

HuisartsenHulp maakt gebruik van cookies om u een betere website te kunnen bieden. Meer informatie en instellingen vind je in privacy settings.
AccepterenCookie-instellingen

GDPR

  • Privacybeleid
  • Functionele cookies
  • Analytisch
  • Marketing

Functionele cookies

Om onze website optimaal te laten werken, maken we gebruik van functionele cookies. Hiermee slaat u uw websitevoorkeuren op, logt u automatisch in op onze website. Het uitzetten van deze essentiële cookies is niet mogelijk.

Analytisch

Met analytische cookies verzamelen we informatie over het gebruik van onze website en zien we welke informatie u nuttig of juist overbodig vindt.

Marketing

Deze cookies meten hoe succesvol onze advertenties zijn.