Marthilda’s start op de huisartsenpost!

Hey! Ik zal een korte introductie doen, ik ben Marthilda, 24 jaar en ga in oktober starten met mijn coschappen. Ik heb de afgelopen jaren (en nog steeds) met veel plezier op verpleegafdelingen gewerkt, in de schoonmaak, in onderzoek en op de OK. Met deze banen heb ik vooral veel ervaring op kunnen doen met direct patiëntencontact, maar ik had nog nooit telefonisch patiëntencontact gehad. Om deze reden wilde ik graag een baan als doktersassistent of triagist op de HAP (Huisartsenpost). Toevallig stond ik al langere tijd ingeschreven bij HuisartsenHulp en kreeg ik precies de week dat ik op zoek wilde naar een baan een e-mail dat zij mensen zochten voor een huisartsenpost voor de functie van Junior Triagist. Ik had gesolliciteerd en mocht op een virtueel sollicitatiegesprek komen!

Ik vond het een heel leuk gesprek en dit was gelukkig wederzijds, want ik was aangenomen! Voor dat ik startte met de daadwerkelijke inwerkperiode moest ik 2 e-learnings maken en aansluitend hieraan 2 avonden een online-cursus volgen met meerdere studenten voor telefonische triage. Dit was heel nuttig, want dan kreeg je van tevoren al een beetje feeling voor wat er precies van je verwacht werd in de baan (hoofdzakelijk urgentie bepalen). Daarnaast had ik ook een meekijk avond, ik ontmoette toen al veel toekomstige collega’s. Wat mij opviel was dat er een hele fijne en veilige sfeer hing. Iedereen was heel open, enthousiast en bovenal, oprecht vriendelijk. Ik had heel erg het gevoel dat er veel mensen werkten die het hart op de goede plek hebben en dit maakte mij nog enthousiaster om aan de slag te gaan.

Nu zal ik wat meer vertellen over de baan inhoudelijk en wat ik er tot nu toe van vind. Ik heb namelijk net mijn 4e inwerkdienst gehad. De inwerkdiensten zijn goed georganiseerd, ik heb een mapje gehad met wat er van mij en de inwerkster verwacht wordt per dienst. Na elke dienst wordt er een evaluatie geschreven en bespreek je wat er voorbereid moet worden voor de volgende keer. Het is een verantwoordelijke baan en daarom vind ik het ook fijn dat het inwerken zo’n duidelijke structuur heeft. Ik heb mijn 3e en 4e dienst al gebeld met patiënten, onder supervisie natuurlijk. Wat ik er tot nu toe over kan zeggen is dat ik het echt fantastisch vind. Ik ben privé heel erg een beller en ik merkte gelijk dat dit helemaal mijn ding is.

De casussen zijn ontzettend uitlopend, van bezorgde partners/kinderen/ouders tot aan jongeren die over de kop geslagen zijn op de scooter. Je kunt het zo gek niet bedenken eigenlijk. Zo hadden we pas een casus van een meneer die al beoordeeld was in een ziekenhuis, maar hij had niet zijn medicatie voor zijn psychische aandoening genomen. Hij was hierdoor in de war en achtte het noodzakelijk dat hij ergens anders beoordeeld zou worden en ging alle ziekenhuizen in de regio af (wij werden geïnformeerd door een ander ziekenhuis). Dit was een situatie waarin je als HAP eigenlijk weinig anders kunt dan deze meneer vertellen naar huis te gaan, te slapen en morgen contact op de nemen als hij zich nog steeds zorgen maakte. Hij was het er niet mee eens, maar soms is dat zo.

Zo zijn er nog veel meer verhalen die ik je kan vertellen, maar dan wordt dit verhaal te lang.  Kortom, het is een ontzettend variërende baan, je krijgt van alles op je bord, je moet in een korte tijd inschatten of iemand beoordeeld moet worden door de juiste triagevragen te stellen. Als ik voor mezelf spreek vind ik het ook medisch gezien een hele grote aanvulling op mijn opleiding. Ik merk namelijk dat mijn brein telkens weer geactiveerd wordt, omdat eigenlijk elk medisch probleem langs kan komen en je de juiste vragen moet stellen hierover. Daarnaast is het leren ontwikkelen van een niet pluis gevoel en het inschatten van urgentie heel belangrijk, in welk specialisme je ook gaat werken. 

Ook interesse om te werken op de huisartsenpost? Laat het ons weten tijdens jouw intakegesprek of solliciteer via het dashboard op de vacature!